Biedru telpā - Latvijas Dzelzceļnieku biedrība
07.02.2020

Alianses 15 gadu jubilejas gadā īpaši vēlamies izcelt savas biedru organizācijas. Katru nedēļu ziņu izdevuma “Nesēdi Tumsā” pielikumā “Biedru telpa”.

“Biedru telpas” viesis – Latvijas Dzelzceļnieku biedrība, valdes priekšsēdētājs Māris Riekstiņš.


uploaded pictureLatvijas Dzelzceļnieku biedrība -  Latvijas Dzelzceļnieku biedrības dibināšanas impulss meklējams 100 gadus tālā pagātnē. Kā stāsta Latvijas Dzelzceļnieku biedrības valdes priekšsēdētājs Māris Riekstiņš, daudzas liecības par biedrības dibināšanu gadu gaitā ir zudušas. Tomēr biedrības biedri, entuziasti, vēstures pētnieki ir atklājuši un apkopojuši nozīmīgus vēsturiskos faktus 2008. gadā izdotajā grāmatā “Dzelzceļnieku Biedrība cauri laikmeta griežiem”.
Sākotnēji biedrība tika dibināta, lai apvienotu patriotiski domājošos Latvijas dzelzceļniekus, atjaunojot kara izpostīto dzelzceļu, un nepieļautu kreisi noskaņoto dzelzceļnieku – sociāldemokrātu un komunistu ieplānoto Vislatvijas dzelzceļnieku streiku 1920.gadā. Biedrības dibināšanas sapulce, kurā piedalījās dzelzceļnieku pārstāvji no visām ekspluatācijas nodaļām, notika 1920.gada 25.augustā un šajā dienā tika nodibināta Latvijas Dzelzceļnieku Biedrība (LDzB). Par biedrības priekšsēdētāju tika ievēlēts Miķelis Strīķis. LDzB ātri kļuva par vienu no ietekmīgākajiem sabiedriskajiem spēkiem Latvijā un drīz tā apvienoja pāri par 10000 biedriem. Biedrības devīze bija “Visu Latvijai”. 1940.gada jūlijā pēc komunistu varas nodibināšanas Latvijā, dzelzceļnieku biedrības darbs tika pārtraukts un 1941.gadā biedrību likvidēja it kā transformējot to par padomju tipa arodbiedrību. Biedrības atjaunošanas konference notika 1991.gada 11.maijā.


uploaded picture

LDzB delegātu sapulce 1925. gada  25. maijā.


Nosauciet, lūdzu, galvenos pagrieziena punktus biedrības attīstībā!
Pagrieziena punkti noteikti ir 1940.gads – biedrības likvidācija, daļēja darbība trimdā, 1991.gads – biedrības atjaunošana, 1999.gads – iestāšanās Eiropas Dzelzceļnieku asociācijā (A.E.C.) un A.E.C. Latvijas sekcijas dibināšana, 1999.gads – būvspeciālistu sertificēšanas centra izveidošana, 2003.gads – apvienošanās ar Latvijas Dzelzceļnieku inženiertehnisko biedrību (PSRS laiku dzelzceļu sistēmas zinātniski tehniskās biedrības iniciatīvu turpinātāju atjaunotās Latvijas laikā). Tomēr biedrības ikdienas dzīves sasniegumi ir ne vien pagrieziena punktos un virsotnēs mērāmi, bet arī ikdienas iniciatīvās un rīcībās biedrības misijas un mērķu iedzīvināšanai cilvēkos.


Ar kādiem sasniegtajiem mērķiem biedrība visvairāk lepojas?
Mēs noteikti lepojamies ar tiem sasniegumiem, ko biedrība sasniedza laikā pirms 2.pasaules kara. Tomēr mūsu ikdienas atmiņā vairāk ir notikumi un līdzcilvēki jau laikā pēc biedrības darbības atjaunošanas. Mūsu karogā ir divi gadu skaitļi – 1920. un 1991. Mūsuprāt, tā mēs sarežģītajos vēstures pavērsienos pārņemam mūsu priekšgājēju veikumu, papildinām un pilnveidojam ar savu pienesumu. No vienas puses, mēs lepojamies ar notikumiem, ko iepriekš minēju kā pagrieziena punktus – protams, tas nav 1940.gads. Savukārt, no otras puses, mēs pilnīgi noteikti lepojamies ar saviem biedriem – dzelzceļa nozares patriotiem, kuri nebūt nav tikai dzelzceļnieki pēc profesijas – tie ir mūsu līdzcilvēki. Mēs parasti skaidrojam – tas ir attieksmes jautājums – vai sevi piefiksēt kā nozares patriotu tieši mūsu biedrībā. Mēs gan nepastāvam, ka esam vienīgie misijas nesēji. Pazīstam, atbalstam, kādā mērā sadarbojamies ar līdzīgi domājošiem ļaudīm vai biedrībām. Biedrībā ir vairāk kā 1100 biedru kā fiziskas personas un 11 juridiskas dzelzceļa nozares firmas. Biedrības biedri sastopami visos Latvijas dzelzceļa mezglos, daudzās stacijās. Tas dzelzceļnieciskos terminos, bet biedri ir arī nozarē strādājošo draugi, ģimenes locekļi. Patiesībā, droši vien šis kopums ir mūsu lielākais lepnums.

 
Kādas aktualitātes notiek biedrībā?
Sabiedriskas organizācijas dzīvē liela loma ir iniciatīviem, aktīvi piedalīties gataviem cilvēkiem. Tādiem, kuri neiebilst koordinēt, organizēt, kuri spēj aizraut citus. No šāda rakstura iniciatīvām jāatzīmē vasaras sporta spēles, dzelzceļa inženieru komandu konkursi, reizēm ekskursijas, dzelzceļa tēmas semināri. Savu mazumiņu pieliekam Gulbenes  –  Alūksnes bānīša darbībā – esam arī nelielas daļas īpašnieki, kā arī piedaloties vēsturiskā mantojuma konsultatīvās padomes darbā. Sadarbojamies ar mācību iestādēm  – gan sniedzot informāciju par nozarē notiekošo, gan iepazīstinot ar aktualitātēm biedrībā. Organizējam speciālus seminārus un prakses jauniešu profesionālās izglītības izvēles atbalstam.  Biedrības ietvaros darbojas divas struktūrvienības: Sertifikācijas centrs un Inženiertehniskā apvienība. Sertifikācijas centrs ir Latvijas nacionālā akreditācijas biroja akreditēta struktūra, kas nodarbojas ar dzelzceļa un elektronisko sakaru būvspeciālistu  kompetences novērtēšanu un pastāvīgās prakses uzraudzību, kā arī ar noteiktu dzelzceļa profesiju psihofizioloģisko novērtēšanu. Daļēji šī darbība notiek pamatojoties uz līgumu ar Ekonomikas ministriju par valsts funkciju deleģēšanu. Savukārt Inženiertehniskā apvienība organizē dažādu profesiju ekspertu grupas, lai izpildītu nozares uzņēmumu vai valsts iestāžu pasūtījumus ar nozari saistītu uzdevumu izpildei, kursus speciālistu apmācībām. Daudzus gadus organizējam dzelzceļa inženieru dienu konkursus.


uploaded picture uploaded picture

                                   LDzB kongress 2019. gada 30 martā.                   Dzelzceļa inženieru dienas komandas sacensības. 29.09.2018.


Kāpēc, Jūsuprāt, ir svarīgi darboties nevalstiskajās organizācijās?
Manā ieskatā darbībai nevalstiskajās organizācijās ir divi iemesli:

1) Tā ir iespēja piedalīties arvien labākas Latvijas veidošanā. Domāju, ka tikai piedaloties ir morāls pamats izteikties par to kā nevajag un ko vajag.
2) ir iespēja izpausties par lietām un apstākļos, kas cilvēkam ir svarīgi, bet ne vienmēr iespējami savā darba vietā.

Es noteikti atbalstu sarunu, jo tikai tā iespējams ko sarunāt un virzīties uz priekšu, īpaši sabiedriskā organizācijā.  Tomēr, mēs taču zinām atšķirību starp sarunāšanos un runāšanu. Uzdrīkstēšos nocitēt Raini: “Kas darbu nedara, tas par darbu runā. Kas darbu nespēj, tas darbu kritizē. Kas darbu dara, tas klusē, un darbs par viņu runā.”


Jūsu novēlējums visiem “Biedru telpas” lasītājiem!
Piedalieties! Kaut nedaudz vairāk kā tikai izpildot savus darba pienākumus vai organizējot biznesu. Vienalga kādā veidā – pielieciet vēl mazliet no sevis mūsu Latvijas  kopējai izaugsmei. Un tikai tā – kopā,  mēs būsim labāki un drusku laimīgāki. Tad katrs varēsim teikt – Es piedalījos! Un Latvija dzīvo, zeļ un plaukst!

uploaded picture

LDzB sporta spēļu dalībnieki.


Interviju ar Latvijas Dzelzceļa biedrības valdes priekšsēdētāju Māri Riekstiņu lasiet šeit: https://nvo.lv/uploads/202002071359466513.pdf